
woensdag, juni 11, 2003
Onder de titel Cruel and tender presenteert Tate Modern in Londen een overzichtstentoonstelling over het realisme in de twintigste-eeuwse fotografie. Er is werk te zien van een twintigtal meesters van de documentaire fotografie, onder wie Walker Evans, Robert Adams, August Sander, Bernd en Hilla Becher, Rineke Dijkstra, Martin Parr, Thomas Ruff en Garry Winogrand. Het is de grootste fototentoonstelling die ooit in Groot-Brittanniƫ gehouden werd.
De titel is ontleend aan een criticus die het werk van Walker Evans typeerde als een vorm van ,,tedere wreedheid''. Daarmee wordt bedoeld dat de fotograaf in zijn beelden de werkelijkheid scherp en ongenadig weergeeft, maar tegelijk blijk geeft van een warme betrokkenheid bij zijn onderwerp. Veel van de ,,pure fotografie'' die op de tentoonstelling bijeengebracht is, houdt het midden tussen vervreemding en engagement. Een vroeg voorbeeld zijn de portretten van boerenfiguren die August Sander maakte op het Duitse
platteland.
Veel van de getoonde foto's zijn mijlpalen in het collectieve geheugen. Je ziet er zowel het Amerika van de crisisjaren dertig -- zoals het werd vastgelegd door Walker Evans -- als de indringende recente groepsportretten van Thomas Struth of de bebloede stierenvechters en de vrouwen in de verloskamer door Rineke Dijkstra. Cruel and tender heeft ook oog voor de omgeving waarin we leven, van de industriƫle architectuur van Bernd en Hilla Becher tot de indrukwekkende fabrieksinterieurs en supermarkten die werden
vastgelegd door Andreas Gursky.
Liefhebbers van fotografie vinden in Tate Modern ook een tentoonstelling van Wolfgang Tillmans, die twee jaar geleden bekroond werd met de Turnerprijs.
Bron: De Standaard.
De titel is ontleend aan een criticus die het werk van Walker Evans typeerde als een vorm van ,,tedere wreedheid''. Daarmee wordt bedoeld dat de fotograaf in zijn beelden de werkelijkheid scherp en ongenadig weergeeft, maar tegelijk blijk geeft van een warme betrokkenheid bij zijn onderwerp. Veel van de ,,pure fotografie'' die op de tentoonstelling bijeengebracht is, houdt het midden tussen vervreemding en engagement. Een vroeg voorbeeld zijn de portretten van boerenfiguren die August Sander maakte op het Duitse
platteland.
Veel van de getoonde foto's zijn mijlpalen in het collectieve geheugen. Je ziet er zowel het Amerika van de crisisjaren dertig -- zoals het werd vastgelegd door Walker Evans -- als de indringende recente groepsportretten van Thomas Struth of de bebloede stierenvechters en de vrouwen in de verloskamer door Rineke Dijkstra. Cruel and tender heeft ook oog voor de omgeving waarin we leven, van de industriƫle architectuur van Bernd en Hilla Becher tot de indrukwekkende fabrieksinterieurs en supermarkten die werden
vastgelegd door Andreas Gursky.
Liefhebbers van fotografie vinden in Tate Modern ook een tentoonstelling van Wolfgang Tillmans, die twee jaar geleden bekroond werd met de Turnerprijs.
Bron: De Standaard.